Conny Karlsson

Extreme-kuntoilua

08.03.2018

IBD ja urheilu

Tämän otsikon alle jokainen varmasti laittaa täysin erilaiset urheilulajit. Joillekin esimerkiksi maratonin juokseminen on normaalia kuntoilua, kun taas toiselle se on extreme-laji. En tiedä voiko omia urheilu-uran jälkeisiä harrastuksia kutsua extreme-lajeiksi, mutta kuntoilumuotona molemmat lajit vaativat aika paljon. Nämä lajit ovat siis, kuten minun profiilikuvastakin näkyy, pyöräily ja hiihto. Tarkennuksena: pitkiä kuntoajoja pyörällä ja pitkän matkan hiihtoja.  

Tällä hetkellä ajankohtaista on hiihtotapahtumat. Tämän talven aikana on tarkoitus osallistua kahteen pitkän matkan hiihtoon. Ensimmäinen on Suomessa hiihdettävä 42 kilometrin kuntohiihto perinteisellä hiihtotavalla ja toinen on Ruotsissa hiihdettävä klassikko, 90 kilometrin Vasaloppet. Tällaiselle rupeamalle pitää valmistautua hyvin ja se vaatii lenkkeilyä käytännössä vuoden ympäri, mutta viimeistään syksyllä on lähdettävä sauvakävelemään, rullahiihtolenkeille jne. Kilometrejä on saatava kasaan aika paljon, jotta itse tapahtumasta sitten voi nauttia. 

Ja nämä massatapahtumat ovat kyllä erittäin hienoja. Varsinkin Ruotsin Vasaloppet, mihin osallistuu yli 15 000 hiihtäjää, on todella erityinen ja hieno tapahtuma. Bussimatka sinne samanhenkisten kanssa ja koko 90 kilomerin ajan hiihdetään isossa porukassa, ja monen kanssa pääsee keskustelemaan milloin mistäkin, jos sillä hetkellä jaksaa puhua 🙂 

Pyöräilyyn hurahdin sitten myöhemmin. Se on todella hyvä tapa harjoitella kesällä kohti talven hiihtoja. Kesällä pitää muutenkin tehdä pitkiä rauhallisia lenkkejä talvea ajatellen ja pyöräily on juuri sopiva laji tähän. Mutta, jotta pyöräilykin olisi hieman extreme, päätin viime kesällä, että lähden kesällä 2018 Ruotsiin ajamaan klassikkopyöräilyä eli Vätternrundania. Tämä kuntoajo on 300 km pitkä ja vaatii sekin todella paljon harjoittelua, jos haluaa nauttia matkasta. 

Miksi lähden sitten mukaan tällaisiin ”hulluuksiin”? Olen urheilu-urani jälkeen huomannut, että olen todella huono kuntoilija. Ei huvita lähteä liikkumaan, jos ei ole jotain tavoitteita, joten sen takia laitan nimeni lähtölistalle mitä kummallisimpiin tapahtumiin. Se tekee sen, että on pakko lähteä lenkille, jos haluaa edes selvitä haasteista. Ja tämä tekee myös lenkkeilystä paljon mieluisampaa, koska nyt lenkeillä on jokin tarkoitus. Ei muuta kuin ylös, ulos ja lenkille!