Henna-Maria

HV Haittavaikutukset

12.05.2016

Lääkkeet ovat hyväksi, jos ne toimivat. Kaikki tietävät sen. Jos joku lääke ei toimi, ei sitä kannata käyttää. Ei lääkärit turhaan lääkkeitä määrää, mutta jos lääkkeen haittavaikutuslista on pitempi kuin nälkävuosi, pistää se miettimään, kuinka hyväksi lääke loppujen lopuksi kokonaisuutenaan on.

Olen sairauteni vaiheissa käyttänyt todennäköisesti kaikkia markkinoilla olevia lääkkeitä ja jotain mikä ei edes tullut loppujen lopuksi markkinoille. Haittavaikutuksia on tullut kaikista. Ensimmäinen lääke aiheutti ripulia ja mahakipua eli siis samoja oireita kuin tauti itse. Siinä sai melko pitkään taistella hoitohenkilökunnan kanssa, että ottivat minut ja oireeni tosissaan, ja vaihtoivat lääkitystä. Toinen lääke aiheutti haimatulehduksen ja se piti välittömästi lopettaa.

Sen jälkeen jatkui pitkään ilman “peruslääkkeen” aiheuttamia haittavaikutuksia, mutta käytössä oli kortisoni, joka on haittavaikutusten kuningas. Vaikka se on ihmelääke kaikkeen vaivaan, on sen haittavaikutuslista varmaan lääketeollisuuden pisin. Minulla oli kortisonikuurien aikaan: turvotusta, mielialan vaihteluita, unettomuutta, väsymystä, hiustenlähtöä ja pitkän käytön jälkeen osteoporoosiin esiastetta eli osteopeniaa. Lääkkeet ja kortisoni eivät enää pitäneet tautia kurissa, oli leikkauksen aika. Leikkauksen jälkeen ajattelin, etten enää tarvitse lääkkeitä. Olin väärässä. Ensimmäisen kerran, kun lääkäri kertoi, että tulehdusta oli löydetty ohutsuolesta ja pitäisi aloittaa kortisonikuurilla, itkin, koska en halunnut niitä haittavaikutuksia. Kieltäydyin kortisonista ja minulla aloitettiin biologinen lääkitys. Ensimmäinen lääkityskerta meni ilman ongelmia, toisella kertaa sain pahan allergisen reaktion lääkkeelle ja se jouduttiin lopettamaan.

Nykyinen lääkkeeni aiheuttaa muun muassa kausiallergiaa, migreeniä, turvotusta, uniongelmia, hiusten lähtöä ja kynsien murtumista. Tai näitä haittavaikutuksia olen itselläni viimeaikoina huomannut. Olen miettinyt, missä menee raja, että lääkkeen käyttö lopetetaan haittavaikutusten vuoksi. Ymmärrän, että jos ihmisen henki on vaarassa, lääkkeen käyttö lopetetaan välittömästi, mutta entä esim. jos kaljuuntuu eikä voi nukkua kunnolla. Nämä vaikuttavat kuitenkin ihmisen elämänlaatuun. Onko se riittävä syy lopettaa lääkkeen käyttö? Tuntuu, että haittavaikutukset ovat pahempia kuin itse taudin oireet ovat olleet.