Soile Salo-Hartikainen

Mitä syöt – sitä olet?

06.07.2016

Suomen väestöstä joka viides aikuinen on lihava ja vielä suurempi ryhmä on ylipainoisia. Kuitenkin on potilasryhmiä, jossa painon ylläpitäminen ja riittävän ravinnon saaminen voi olla ongelma, esim. laaja-alainen Crohnin tauti voi olla esteenä ravinnon imeytymiselle.

Ravitsemushoito onkin tärkeä tukihoito IBD-potilaan kohdalla. Yleinen ravitsemussuositus noudattaa normaalia suositusta, jonka antaa VRN eli Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Lisäksi huomioon on otettava kunkin henkilön ruokahalu, taudin aktiivisuus ja laajuus, sekä lääkitys.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on maa- ja metsätalousministeriön alainen asiantuntijaelin, joka asetetaan kerrallaan kolmivuotiskaudeksi. Se seuraa ja kehittää väestön ravitsemusta, antaa toimenpide-ehdotuksia ja seuraa toimenpiteiden toteutumista ja vaikutusta kansanterveyteen.

Olemme huomanneet IBD-hoitajan vastaanotolla ja ensiohjauksessa, että ravitsemus on ehkä se kaikkein kiinnostavin asia, josta halutaan keskustella.

Sairastumisen alkuvaiheessa, jolloin suolitauti on aktiivinen, saattaa olla joitain ruoka-aineita, jotka ärsyttävät suolta, mutta myöhemmin rauhallisessa vaiheessa niitä voikin sietää. Näitä ovat mm. maitotuotteet, palkokasvit, kaalit, tuoreet leivonnaiset, voimakkaat mausteet, hiilihappopitoiset juomat ja kahvi. Olemmekin yleensä kehottaneet kokeilemaan milloin ne voisi palauttaa ruokavalioon tai korvamaan esim. maitotuotteet laktoosittomilla valmisteilla. Kahvin kohdalla voi kokeilla vaihtaa suomalaisen paahdon johonkin tummempaan ja pehmeämpään versioon ja tuoreen leivän voi kokeeksi paahtaa.

Kalsiumin ja D-vitamiinin tarve on lisääntynyt IBD-potilailla varsinkin, jos tauti on pitkään aktiivinen ja käytössä on kortisonilääkitys. D-vitamiini on välttämätön kalsiumin imeytymisen kannalta. D-vitamiinin saanti on suomalaisilla muutenkin liian vähäistä. Luontaisia D-vitamiinin lähteitä ovat auringon valo, kala, maitovalmisteet, margariini ja sienet. Raudan puute on myös yleistä IBD-potilailla. C-vitamiini edistää raudan imeytymistä, kun taas kalsium vastaavasti heikentää. Rautaa saa helpoimmin eläinkunnan tuotteista (koska se on helpommin imeytyvää hemirautaa), kuten esim. punaisesta lihasta, maksasta ja veriruoista. Viljan ja kasvisten ei-hemiraudan imeytymistä parantaa C-vitamiinia sisältävät tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät. Leiväksi kannattaa valita ruisleipä. Tarvittavaa lisärautaa voidaan antaa joko suun kautta tai suonen sisäisesti. B-12-vitamiinia saadaan vain eläinkunnan tuotteista, se imeytyy ohutsuolen loppuosasta ja imeytymishäiriöt voivat johtaa sen puutokseen ja anemiaan. Näitä vitamiinivalmisteita annetaan injektioina. Foolihappoa voidaan taas pitää ruokavalion terveellisyysmittarina, sen puutos voi johtaa anemiaan.  Myös joidenkin lääkkeiden käyttö esim. metotreksaatti ja sulfasalatsiini voivat aiheuttaa foolihapon puutosta. Foolihappoa saadaan kasviksista, hedelmistä, marjoista ja täysviljatuotteista.

Energiansaannin tavoite on tietty lukema tavoitepainokiloa kohden. Energian tarvetta lisäävät mm. kuume ja tulehdukset sekä leikkauksen jälkeinen tila. Kliinisiä ravintovalmisteita voidaan käyttää esim. turvaamaan kaloreiden tai proteiinin saanti ruokavaliossa.

Vajaaravitsemukseen kiinnitetään nykyään huomiota ja sen mittaamiseksi on kehitetty mittari mm. sairaalakäyttöön. Vajaa- ja virheravitsemuksen seurauksia voivat olla mm. väsymys, voimattomuus ja toimintakyvyn puute. Myös infektioiden vaara kasvaa, ruokahalu huononee ennestään ja sairaudesta toipuminen hidastuu. Tällä on yhteiskunnallisesti vaikutusta terveydenhuoltoon, mutta myös yksittäisen ihmisen elämän laatuun.

Vajaaravitsemus voi kehittyä, jos syöminen on vähentynyt esim. huonon ruokahalun, ripulin ja oksennusten seurauksena ja jos IBD on aktivoitunut. Paino on saattanut laskea myös leikkaushoidon yhteydessä. Vajaaravitsemusta voi myös ennaltaehkäistä, mikäli siihen on aihetta. Näitä ovat mm. herkku- ja välipalojen lisääminen, energiapitoisuuden lisääminen perusruokaan sekä kliinisten ravintovalmisteiden käyttö. Energian lisäksi puutetta on usein myös proteiinista, jolloin ruoka-aineiden valinnassa kannattaa suosia runsaasti proteiinia sisältäviä tuotteita esim. maitovalmisteita, lihaa, kalaa, siipikarjaa ja kananmunaa.

Mutta nyt – meillä on ihana kesä ja kaupat, torit sekä kasvimaat pullollaan terveellisiä marjoja, hedelmiä, vihanneksia. Nauttikaamme näistä antimista! Kaiken lisäksi saamme D-vitamiinia auringosta, kuitenkaan unohtamatta ihon suojausta.