Stressin hallinta

02.04.2018

Stressi on yleistä IBD-potilailla, ja se saattaa ilmetä sekä fyysisinä että henkisinä oireina. Stressin määrä ja siihen reagointi vaihtelevat henkilöstä toiseen. Koska stressiä on mahdotonta välttää kokonaan, on sitä tärkeää vähentää opettelemalla vaikeista tilanteista selviytymistä.

Stressillä on monenlaisia vaikutuksia elimistöön. Se voi aiheuttaa ruokahaluttomuutta tai häiritä unta, mikä puolestaan voi pahentaa IBD:n oireita.¹ Stressin sietäminen voi olla vaikeaa, ja tämän vuoksi epäterveelliset stressinhallintakeinot, kuten liiallinen alkoholinkäyttö tai tupakointi, saattavat tuntua houkuttelevilta. Ne voivat kuitenkin pahentaa oireita ja aiheuttaa komplikaatioita, kuten verenpaineen kohoamista.¹

Stressin on osoitettu olevan yleinen pahenemisvaiheen laukaisija.² Kun sinulla on ahdistusta tai stressiä, elimistösi tuottaa tiettyjä hormoneja, jotka voivat stimuloida immuunijärjestelmää ja laukaista pahenemisvaiheen.³ Et ehkä aina pysty vaikuttamaan stressin syihin, kuten työhön, ihmissuhteisiin tai vaikkapa liikenneruuhkaan. Vaikka et ehkä kokonaan voi välttää stressiä, voit kuitenkin pyrkiä hallitsemaan sitä. Tutkimusten mukaan niillä henkilöillä, joilla on vähän stressiä ja jotka pystyvät hallitsemaan sitä, on pienempi pahenemisvaiheiden riski.³

IBD itsessään voi aiheuttaa stressiä. Myös tavanomaiset rutiinit, kuten töissä käyminen tai ilta ravintolassa, voivat aiheuttaa ahdistusta, jos taudin oireet ovat aktiivisia. Asioiden suunnittelemisesta etukäteen mahdollisimman tarkkaan voi olla apua; voit esimerkiksi pyrkiä selvittämään wc:n sijainnin etukäteen. Voit myös pitää mukana esimerkiksi vaihtoalusvaatteita ja wc-paperia.

 

Alla muita vinkkejä, joita voit kokeilla stressin vähentämiseen tai hallintaan:²,³

  • Suunnittele etukäteen – aseta asiat ja tavoitteet tärkeysjärjestykseen ja anna itsellesi riittävästi aikaa niiden saavuttamiseen. Muista jättää aikaa levolle, niin vältät uupumusta. Voit ladata puhelimeesi ajanhallinta- ja Olotila-sovellukset, jotka auttavat sinua pääsemään alkuun.
  • Ota aikaa rentoutumiselle – hengitä syvään, kokeile mindfulnessiä, joogaa tai mitä tahansa sinua miellyttävää tekemistä.
  • Keskity positiivisiin asioihin. Tämä voi joskus olla vaikeaa, mutta yritä ajatella, mitä kaikkea hienoa pystyt tekemään sairaudestasi huolimatta.
  • Harrasta liikuntaa – sopivan rasittava liikunta voi parantaa yleisterveyttäsi ja vähentää stressiä.
  • Puhu tuntemuksistasi – jos sinusta on vaikeaa hallita stressiä, keskustele asiasta esim. lääkärisi tai hoitajasi kanssa ja pyydä heiltä neuvoja. Juttele myös perheenjäsentesi ja ystäviesi kanssa; voit saada heiltä apua ja tukea.

Stressi voi vaikuttaa hyvinvointiisi todella paljon. Muutamilla pienillä, positiivisilla keinoilla voit oppia hallitsemaan sitä ja pienentää pahenemisvaiheiden riskiä – siten lievität myös oireitasi.¹

  1. NHS Choices. http://www.nhs.uk/Conditions/stress-anxiety-depression/Pages/understanding-stress.aspx Accessed 25.1.16
  2. Ananthakrishnan AN. Curr Gastroenterol Rep. 2013 Jan; 15(1): 302. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3537164/ Accessed 25.1.16
  3. WebMD. Available at: www.webmd.com/ibd-crohns-disease/ulcerative-colitis/features/link-between-stress-ulcerative-colitis?page=2 Accessed 25.1.16