Kivun hallinta

02.02.2018

Jotkut IBD:n oireet voivat aiheuttaa kipua ja huonoa oloa, ja kipu saattaa yltyä pahenemisvaiheiden aikana. Kivun hallinnassa tulisi kiinnittää huomiota kahteen asiaan: ensinnäkin pahenemisvaiheiden ja kivun ehkäisyyn ja toiseksi kivun hoitamiseen, kun sitä ilmenee.

Huolehdi siitä, että teet kaiken mahdollisen välttääksesi pahenemisvaiheita: syö hyvin, vältä stressiä, älä tupakoi ja ota lääkkeesi lääkärin ohjeiden mukaan.¹

Kun sairautesi on aktiivisessa vaiheessa, vatsan turpoaminen voi aiheuttaa kipua. Yritä tällöin välttää ruoka-aineita, jotka muodostavat kaasua suolistoon. Tällaisia ruoka-aineita ovat esimerkiksi vihreät kasvikset, pavut, peruna ja vehnä.² Myös laktoosi-intoleranssi (laktoosi on maitotuotteiden sisältämää sokeria) saattaa aiheuttaa samanlaisia ongelmia. Tarvittaessa voit pyytää lääkäriltäsi laboratoriokokeita laktoosi-intoleranssin poissulkemiseksi.² Myös joistakin luontaistuotteista, kuten piparminttuöljystä, hiilitableteista, yrttihaudukkeista tai karpalomehusta, voi olla apua turvotukseen.²

Mieti paitsi sitä mitä syöt, myös sitä, miten syöt. Myöhäisistä aterioista saattaa tulla huono olo, joten voi olla parempi syödä säännöllisesti pieniä aterioita. Jos nielet paljon ilmaa syödessäsi tai juodessasi, kaasunmuodostus saattaa lisääntyä. Syö siis rauhallisesti, suu kiinni ja kokeile tarvittaessa pillillä juomista.²

Muita keinoja, joilla voit pyrkiä lievittämään kipua:

    • Kevyt liikunta, kuten kävely, voi auttaa lihaksia rentoutumaan ja estää kipusignaalien pääsyn aivoihin.
    • Mietiskely, rentoutuminen ja mindfulness-harjoitukset voivat auttaa vähentämään stressiä ja lihasjännitystä, jotka voivat puolestaan pahentaa kipua.
    • Käytä lämpötyynyä tai kuumavesipulloa apuna kivun lievittämisessä.
    • Hellävarainen hieronta voi helpottaa kipua, ja lisäksi se on mukavaa ajanvietettä.

Selvittääksesi, mitkä ruoka-aineet tai ruokailutottumukset aiheuttavat kipua, pidä kirjaa syömisestäsi ja aktiviteeteistasi sekä niiden aiheuttamista tuntemuksista. Lopeta sitten kipua aiheuttavien ruokien syöminen tai kipua aiheuttavien puuhien tekeminen viikoksi ja testaa, paraneeko vointisi.

  1. Tips to avoid Crohn’s disease symptoms. Available at: http://www.webmd.com/ibd-crohns-disease/cd-flare-tips Accessed 20.1.16.
  2. Crohn’s and Colitis UK. Managing bloating and wind. Available at:
    http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/files.crohnsandcolitis.org.uk/Publications/bloating-and-wind.pdf Accessed 20.1.16.
  3. 10 surefire ways to ease pain. NHS Choices. Available at: http://www.nhs.uk/Livewell/Pain/Pages/10painself-helptips.aspx Accessed 20.1.16.