Mindfulnessin edut

02.01.2018

IBD:llä voi olla negatiivinen vaikutus jokapäiväiseen elämääsi ja hyvinvointiisi. Sairauden aiheuttama fyysinen ja henkinen stressi yhdessä muiden vaatimusten – työn, perheen tai raha-asioiden – kanssa voi tuntua ylivoimaiselta.

Keskivaikea tai vaikea ja aktiivinen tulehduksellinen suolistosairaus voi herättää monenlaisia tunteita sekä diagnoosin saamisen jälkeen, pahenemisvaiheiden aikana että taudin ollessa oireeton.¹ Kielteiset tunteet voivat haitata päivittäistä toimintakykyä, joten niihin on tärkeää puuttua varhaisessa vaiheessa ja pyrkiä kohentamaan mielialaa. Lisäksi tiedetään, että stressi ja ahdistus saavat elimistössä aikaan reaktion, joka voi laukaista taudin pahenemisvaiheen.² Tämän vuoksi stressiä on hyvä pyrkiä estämään ja lievittämään eri keinoin.

Tutkimusten mukaan psykologinen tuki, kuten kognitiivinen käyttäytymisterapia (CBT), sekä mindfulnessin (tietoisuustaitojen) harjoittaminen ovat hyödyllisiä apukeinoja kroonisia sairauksia sairastaville.² Niiden on osoitettu vähentävän stressiä ja kivun kielteistä vaikutusta sekä parantavan henkistä hyvinvointia ja mielialaa.²,³ Menetelmistä voi olla apua myös IBD-potilaille.²

Mitä mindfulness on ja miksi sitä kannattaisi kokeilla?

Mindfulness on rentoutumistekniikka, jonka avulla voit tulla täysin tietoiseksi ajatuksistasi ja kaikesta siitä, mitä näet, kuulet, haistat ja maistat ympärilläsi. Voit käyttää tätä tekniikkaa lähes missä ja milloin tahansa, esimerkiksi matkustaessa, töissä, kotona, puistossa ja niin edelleen.

Alla pari esimerkkiä siitä, miten voit ottaa mindfulnessin osaksi päivääsi:³

  • Istu paikallasi ja kiinnitä tietoisesti huomiota hengitykseesi ja siihen, miten kehosi liikkuu, kun hengität hitaasti sisään ja ulos. Kiinnitä huomiota siihen mitä ajattelet, mutta älä yritä miettiä mitään erityistä, vaan anna ajatustesi virrata.
  • Tee asiat eri tavalla kuin yleensä. Voit esimerkiksi kulkea tutun matkan eri reittiä, käydä uudessa paikassa lounaalla tai tehdä mitä tahansa, mistä saat uuden perspektiivin ja mahdollisuuden huomata aistimukset, joita ympäröivä maailma tarjoaa.

Halutessasi voit lukea lisää mindfulnessista ja rentoutumistekniikoista, tai vaikkapa kokeilla niihin liittyvää verkkoharjoitusta tai -kurssia. Verkossa on tarjolla erilaisia käteviä sovelluksia ja ilmaisia tutustumisharjoituksia. Voit myös osallistua kotipaikkakunnallasi opastetulle tunnille tai muihin aktiviteetteihin, jotka sisältävät mindfulnessin elementtejä; tällaisia ovat esimerkiksi jooga tai tai-chi. Myös hoitokokonaisuuteesi voi olla mahdollista sisällyttää keskustelua tai kognitiivista käyttäytymisterapiaa, joten kysy rohkeasti asiasta hoitotiimiltäsi.

  1. Keeton. RL, ym. Concerns and worries in people living with inflammatory bowel disease (IBD): A mixed methods study. J Psychosom Res 2015; 78(6):573-8.
  2. Schoultz M ym. Trials. 2013; 14: 431. Available at: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3878510/ Accessed: 26.1.16.
  3. Mindfulness. NHS Choices. Available at: http://www.nhs.uk/Conditions/stress-anxiety-depression/Pages/mindfulness.aspx Accessed 26.1.16.