Miten uupumuksen kanssa jaksaa

16.11.2017

Uupumuksella tarkoitetaan jatkuvaa, syvää väsymystä, joka jatkuu nukkumisesta tai lepäämisestä huolimatta. Uupumus on voimakkaampaa kuin fyysisen rasituksen tai ajattelutyön jälkeen tuntemasi väsymys, ja se voi vaikuttaa myös keskittymiseen tai muistiin. Tuntemusta kuvaillaan joskus myös ”aivosumuksi”.

Uupumus on hyvin yleinen IBD:n oire, joten et suinkaan ole sen kanssa yksin. IBD:n muut oireet, kuten kipu, unettomuus tai heikentynyt ruokahalu, voivat pahentaa uupumusta. Siksi uupumus voi vaikuttaa moneen elämänalueeseen, kuten työhön, opiskeluun, jokapäiväisiin askareisiin, liikunnan harrastamiseen ja sosiaaliseen elämään.

Näiden vinkkien avulla voit vähentää uupumusta:

  • Syö terveellisesti ja tasapainoisesti. Ravitsemushäiriöt voivat vaikuttaa yleiseen terveydentilaasi ja/tai energisyyteesi. Pyri syömään ruokia, jotka sisältävät hiilihydraattien yhdistelmiä; tällaisia ovat esimerkiksi puuro ja viljatuotteet, joista saat pitkäkestoista energiaa. Yksinkertaiset hiilihydraatit, kuten makeat herkut ja naposteltavat, antavat vain nopean energialisän, jonka vaikutus laskee nopeasti. Riittävästä nesteytyksestä huolehtiminen on tärkeää etenkin, jos sinulla on ripulia. Lue lisää ravitsemusterapeutin palstalta.
  • Liikunnan on osoitettu vähentävän IBD-potilaiden uupumusta. Ole kuitenkin järkevä tavoitteissasi ja liikuntalajia valitessasi: on tärkeää löytää juuri sinulle sopiva liikuntamuoto ja vaikeustaso.
  • Anemia tai jonkin vitamiinin tai ravintoaineen puutos saattaa osaltaan lisätä uupumusta. Verikoe voi olla tarpeen; keskustele siitä lääkärin tai sairaanhoitajan kanssa. Lääkärisi määrää sinulle tarvittaessa lääkkeitä tai lisäravinteita.

Myös seuraavista toimenpiteistä voi olla apua uupumukseen:

  • Laadi itsellesi tehtävälista ja suunnittele päivääsi myös lepoa. Näin voit vähentää stressiä ja ympäriinsä säntäilyä, mikä säästää energiaa. Kokeile perinteistä tai online-kalenteria päiviesi suunnittelussa.
  • Mietiskelyn, mindfulnessin, joogan tai vaihtoehtoisten hoitomuotojen, kuten akupunktion, hyödyntäminen voi auttaa sinua rentoutumaan.
  • Kysy työnantajaltasi joustavan työajan mahdollisuudesta – se voi auttaa sinua selviämään uupumusvaiheista.
  • Pyydä sukulaisiltasi ja ystäviltäsi apua kotiaskareisiin, kuten siivoukseen, kaupassakäyntiin tai lastenhoitoon silloin, kun et itse jaksa.

Riittävä ja hyvälaatuinen uni on tärkeää. On ymmärrettävää, että kunnon lepo yöllä voi olla haastavaa IBD-potilaille.

Muista, että eri ihmisille sopivat erilaiset keinot uupumuksen ehkäisemiseen. Kokeile eri keinoja, seuraa niiden vaikutusta ja laadi oma suunnitelmasi uupumuksen estämiseksi ja hoitamiseksi. Voit keskustella uupumuksen hoidon vaihtoehdoista juuri sinun tilanteessasi myös lääkärisi kanssa.

Lähteet

  1. Crohn’s and Colitis UK. Fatigue and IBD. Available at: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/files.crohnsandcolitis.org.uk/Publications/fatigue-and-IBD.pdf Accessed 19.1.16.
  2. Bager. P. Fatigue and acute/chronic anaemia. Dan Med J 2014; 61:B4824
  3. Bilski J ym. BioMed Research International 2014. Available at: http://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/429031/ Accessed 09.1.16.
  4. Kreijne. JE, ym. Practical Guideline for Fatigue Management in Inflammatory Bowel Disease. J Crohns Colitis 2016; 105–111.