Tarkkaile syömistäsi

18.10.2017

Tulehduksellisia suolistosairauksia (IBD), eli Crohnin tautia (CD) tai haavaista paksusuolitulehdusta (UC), sairastavilla potilailla on suurentunut ravitsemushäiriöiden ja elimistön kuivumisen riski. Lisäksi tietyt ruoka-aineet voivat osalla potilaista laukaista taudin pahenemisvaiheen tai lisätä sen oireita. Tarkkailemalla syömistäsi voit varmistaa, että elimistösi saa tarvitsemansa ravintoaineet ja vältät oireita laukaisevia ruoka-aineita.

Tarkkailemalla syömistäsi voit välttää ravitsemushäiriöt

Tavalliset IBD:n oireet, kuten vatsakipu, turvotus ja pahoinvointi, voivat vähentää ruokahalua ja sen seurauksena aiheuttaa ravitsemushäiriöitä. Lisäksi itse sairaus voi heikentää joidenkin ravintoaineiden, kuten proteiinin, rasvan, hiilihydraattien ja veden, imeytymistä elimistöön. Tämä puolestaan voi aiheuttaa tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden, kuten B12-vitamiinin, D-vitamiinin, raudan tai kalsiumin, puutosta.

Jos huomaat ruokahalusi vähentyneen, keskustele IBD-hoitotiimisi tai lääkärisi kanssa ja pyydä heiltä neuvoja. Voit vaikuttaa ravitsemukseesi myös omilla elintavoillasi. Voit vaikuttaa ruokavalioosi myös useilla elämäntaparatkaisuilla.

Alla on joitakin vinkkejä, joiden avulla voit varmistaa, että elimistösi saa tarvitsemansa ravintoaineet:

Syö pieniä aterioita muutaman tunnin välein pitkin päivää sen sijaan, että söisit kaksi tai kolme suurta ateriaa. Vältä suurten aterioiden tai välipalojen syömistä myöhään illalla.

Kun sairautesi on oireettomassa vaiheessa, yritä syödä monipuolisesti terveellistä ruokaa eri ruoka-aineryhmistä; käytä esimerkiksi lihaa, kalaa tai siipikarjaa proteiininlähteenä ja hedelmiä, kasviksia ja viljoja hiilihydraattien lähteenä. Jos ruokahalusi on huono, kokeile juotavia keittoja, nestemäisiä ravintolisiä tai smoothieita teen tai kahvin sijaan.

Jos jätät sairautesi pahenemisvaiheen aikana joitakin ruoka-aineita pois ruokavaliostasi, palauta ne pahenemisvaiheen päätyttyä vähitellen uudelleen ruokavalioosi, jotta saat riittävästi energiaa sekä ravinteita.

Varmista säännöllisesti lääkäriltä, että saat ruokavaliostasi riittävän monipuolisesti vitamiineja ja ravintoaineita. Tarvittaessa lääkärisi voi ehdottaa sinulle sopivia lisäravinteita tai muita täydennysravintovalmisteita.

On tärkeää huolehtia myös elimistön nesteytyksestä. Jos sinulla on usein ripulia, elimistösi saattaa kuivua liikaa. Juo kuivumisen välttämiseksi pieniä määriä vettä monta kertaa päivässä.

Tarkkaile syömistäsi ja pidä pahenemisvaiheet kurissa

Vaikka minkään tietyn ruoka-aineen syömisen ei tiedetä johtavan IBD:n puhkeamiseen, jotkut ruoka-aineet voivat kuitenkin pahentaa taudin oireita. Saatat huomata taudin oireiden vähenevän, kun kiinnität huomiota syömiseesi ja vältät tiettyjä ruokia.

Kaikki ovat ruokailutottumuksiltaan erilaisia. Ruokapäiväkirjan pitäminen on paras tapa selvittää, mitä ruokia juuri sinun kannattaisi välttää. Merkitse ruokapäiväkirjaan, mitä olet syönyt ja millainen olo sinulle tuli syömisen jälkeen. Voit tarkistaa päiväkirjasta myöhemmin, mitä ruoka-aineita kannattaa ehkä välttää, kun tautisi oireet ovat aktiivisia.

Lääkäriltä voit pyytää tarvittaessa lähetteen ravitsemusterapeutille. Ruokapäiväkirjasi auttaa myös ravitsemusterapeuttia arvioimaan, saatko riittävästi kaikkia ravintoiaineita syömästäsi ruoasta. Hän voi tämän perusteella ehdottaa muutoksia ruokavalioosi. Lue lisää aiheesta ravitsemusterapeutin palstalta.

Lähteet

  1. Mijac DD, ym. Nutritional status in patients with active inflammatory bowel disease:
    prevalence of malnutrition and methods for routine nutritional assessment. Eur J Intern
    Med. 2010; 21: 315–9
  2. Hebuterne X, ym. Nutrition in adult patients with inflammatory bowel disease. Curr Drug
    Targets. 2014; 15: 1030–8
  3. Wędrychowicz A, ym. Advances in nutritional therapy in inflammatory bowel diseases:
    Review. World J Gastroenterol 2016; 22(3): 1045–66
  4. Crohn’s and Colitis UK. Food and IBD. Your guide. Available at: http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/files.crohnsandcolitis.org.uk/Publications/food-and-IBD.pdf
    [Accessed April 2016].