Anne Pohju

Anemiasta, raudasta ja raudanpuutteesta

14.12.2016

Raudanpuute on tavallisin anemian syy niin terveessä väestössä kuin IBD:tä sairastavilla. Anemian oireina voi ilmetä esimerkiksi väsymystä, yleistä heikkouden tunnetta ja heikentynyttä fyysistä suorituskykyä. Ei siis ole ihme, että anemian on todettu merkittävästi heikentävän elämänlaatua IBD:tä sairastavilla. Lähes joka neljäs IBD:tä sairastava kärsii anemiasta. Tulehduksellinen suolistosairaus altistaa raudanpuutteelle, sillä sairastunut suoli tihkuttaa verta, raudan imeytyminen voi olla heikentynyttä ja tulehdus aiheuttaa muutoksia elimistön rauta-aineenvaihdunnassa.

Varsinaista raudan puutetta hoidetaan rautavalmisteiden avulla, pelkkä ruokavalio ei siihen tehokkaasti pysty. Rautalisiä voidaan ottaa suun kautta tabletteina, kapseleina tai liuoksina. Rautavalmisteet saattavat aiheuttaa maha-suolikanavan oireita, kuten vatsakipua, pahoinvointia tai löysiä ulosteita, minkä vuoksi joskus rautaa joudutaan antamaan suonensisäisesti.

Ruoan sisältämä rauta riittää ylläpitämään rautatasapainoa, ellei ole poikkeavia verenmenetyksiä tai ongelmia raudan imeytymisessä. Ei ole kuitenkaan itsestään selvää, että ruokavaliosta saa riittävästi rautaa.

Punainen liha on parhaimpia raudan lähteitä ruokavaliossa. Veri ja sisäelimet, kuten maksa, sisältävät huomattavan paljon rautaa. Myös naudan, poron ja hirven lihassa on runsaasti rautaa. Sian ja siipikarjan lihassa sekä kalassa on myös rautaa, mutta vähemmän kuin esimerkiksi naudan lihassa. Voisikin sanoa, mitä punaisempi liha, sitä enemmän rautaa. Myös kananmunassa, lähinnä sen keltuaisessa, on rautaa.

Koska nykykäsityksen mukaan terveyttä edistävään ruokavalioon kuuluu punaista lihaa vain maltillisia määriä, muutkin raudan lähteet on hyvä myös pitää mielessä. Täysjyvävilja, erityisesti ruisleivän muodossa, on merkittävä rautalähde suomalaisessa ruokavaliossa. Siemenet, kuten kurpitsan-, seesamin- ja pellavansiemenet, pähkinät ja mantelit, esimerkiksi cashew-, pistaasi- ja saksanpähkinät, sekä palkokasvit, kuten soijapavut, linssit ja kikherneet, tuovat kasvisvoittoiseen ruokavalioon rautaa.

Moni vannoo nokkosen ja pinaatin nimiin. Monissa muissakin tummanvihreissä kasviksissa ja mausteyrteissä, kuten parsakaalissa, basilikassa ja rucolassa on rautaa. Näitä kuitenkin tulee syödä huomattavan suuria määriä, jotta niistä tulisi merkityksellinen rauta-annos. Lisäksi on hyvä muistaa, että kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinkunnan tuotteista tuleva rauta. Raudan imeytymistä voi edistää nauttimalla samanaikaisesti jotain C-vitamiinipitoista, kuten paprikaa, appelsiinimehua tai mustaherukoita. Sen sijaan samanaikaisesti nautittu tee, kahvi tai maitotuotteet voivat heikentää raudan imeytymistä.

Anemian taustalla voi olla muitakin syitä kuin raudanpuute, esimerkiksi B12-vitamiinin tai foolihapon puute tai jokin punasolujen muodostumiseen tai hajoamiseen vaikuttava sairaus. Myös tulehduksellinen sairaus, IBD, voi itsessään tehdä anemiaa, niin kutsutun kroonisen sairauden anemian. Siksi on tärkeää, että omassa hoitopaikassa selvitetään anemian taustalla oleva syy. Raudanpuute saadaan selville verikokeiden avulla.

Rautatabletteja tai muita vahvoja rautavalmisteita ei tule käyttää niin sanotusti varmuuden vuoksi, sillä liiallinen raudansaanti on terveydelle haitallista. Erityisesti lapset ovat alttiita liiallisen raudansaannin haittavaikutuksille. Rautaa sisältävien ruoka-aineiden sisällyttäminen omaan päivittäiseen ruokavalioon on lähtökohta elimistön hyvän rautatasapainon ylläpitoon. Vasta lääkärin toteaman raudanpuutteen hoitoon tarvitaan lisärautaa valmisteiden muodossa. Raudanpuuteanemian oleellinen hoito IBD:tä sairastavalla on kuitenkin perussairauden saaminen remissioon, jolloin rauta-aineenvaihdunta palautuu normaaliksi ja raudan menetykset veren mukana saadaan hallintaan.