Elina

IBD ja vastustuskyky

02.08.2018

IBD ja urheiluIBD ja vertaistuki

Välillä huomaa, kuinka vastustuskyky on järjettömän huono ja tuntuu, että saa jokaisen liikkeellä olevan taudin. Asiaa ei auta se, että välillä IBD:n johdosta veriarvot heittelevät, eivätkä vitamiinit imeydy normaalilla tavalla.  

Ensimmäisenä siis tuleekin huolehtia vitamiinien riittävästä saannista. Olen myös huomannut, että liian usein jonkun taudin jälkeen tulee hoppuiltua, ja siten taas jälkitaudit pääsevät jylläämään. Maltti on valttia, ja vaikka välillä tuntuu, ettei jaksaisi IBD:n lisäksi enää muita ongelmia, on hyvä antaa itselleen aikaa toipua.  

Muistan, kuinka diagnoosin saatuani vuonna 2015, yleiskuntoni oli pohjalla. IBD oireili ärhäkästi ja sen lisänä sairastin kaikki mahdolliset liikkeellä olevat taudit. Vapaa-aikaa ei juuri jäänyt, kun koulupäivän jälkeen ainut asia mitä jaksoi, oli pitkälti nukkuminen.  

Liikunta, säännöllinen elämänrytmi, ravinto ja riittävä lepo tietenkin vahvistavat toimintakykyä arjessa. Stressaavina aikoina uni saattaa jäädä vähiin myös IBD:n toimesta: väsyneenä onkin otollinen hetki tulla kipeäksi.  

Silloin, kun vointi sallii, niin urheilen. Olen huomannut hyvän yleiskunnon valtavan merkityksen omassa voinnissani. Tuntuu myös, että sen avulla säännöllisistä ateriarytmeistä ja riittävästä yöunesta on helpompi pitää kiinni. Näillä asioilla on ollut minulle valtavan suuri merkitys. Tänä keväänä olenkin innostunut pyöräilystä!