IBD blogi Johanna

Johanna

Oomme yksilöitä kaikki

19.12.2019

IBD ja ruokaIBD ja vertaistuki

Alkaa jo lopen kyllästyttää. Vaikka sosiaalisen median vertaistukiryhmät niin kovin tarpeellisia ja mahtavia ovatkin, tuntuu niiden julkaisuja osa lukevan kuin pyhää kirjaa ilman minkäänlaista suodatinta. Monta kertaa joku kysyy, tykkääkö maha tomaatista tai tuleeko kaalikeitosta ruikut. Paha sanoa, valitettavasti kaikki täytyy kokeilla itse. Minä olen sitä mieltä, että se mikä ei sovi toiselle, voi toiselle sopia.  

Toki on joitakin pahiksia, jotka eivät liene tarpeellisia tai hyödyllisiä kenenkään suolistolle. Itse laitan tähän kategoriaan gluteenin, sokerin ja nykypäivän liiaksi käsitellyn maidon. Suurin osa ihmisistä kuitenkin kokemukseni mukaan voi surutta käyttää näitä tuotteita ilman suolisto-oireita. Minulle ei myöskään sovi keräkaali, mutta parsa- ja kukkakaali sopivat mainiosti. Pahin vatsaväänteiden aiheuttaja on paprika.  

Mielestäni jo eri dieettien sopivuus kertoo yksilöllisistä eroistamme. Osa saa vatsansa kuntoon fodmap-dieetillä, kun taas osalle apu tulee scd-dieetillä. Nämä dieetithän eroavat melko paljonkin toisistaan: esimerkiksi toisessa palkokasvit ja sipulit ovat erittäin jees, toisessa ehdoton nounou. Toinen sallii sokerin, mutta kieltää hunajan, toinen päinvastoin.  

Luin juuri Aki Hintsan ”Voittamisen anatomia” -teoksen, ja siinä eräs ravitsemukseen ja vatsavaivoihin erikoistunut spesialisti liputti juuri yksilöllisten dieettien (mitä kannattaa syödä ja mitä ei) nimeen. Ilmeisesti jokaisen suolistossa on yksilöllinen tilanne: analysoimalla esimerkiksi suolistobakteerien kirjoa ja koostumusta voidaan suositella joidenkin ruoka-aineiden välttämistä ja suosimista. Mielestäni tässä on järkeä. Silti olen kuitenkin sitä mieltä, että oma olo ja vointi on paras mittari, ja esimerkiksi meidän IBD-tapausten kannattaa kokeilla ja käyttää sitä menetelmää, joka pitäisi tulehduksen aisoissa.  

Olen myös sitä mieltä, että aina kyse ei ole siitä MITÄ syö vaan MITEN syö. Tästä olen kirjoittanut aiemminkin. Vaikka söisin kuinka kauan hyviksi havaittuja ”turvaruokiani”, voi pari huonosti nukuttua yötä tai jokin mieltä vaivaava asia saada mahankin reistailemaan. Kun tapasin mieheni (kauan ennen IBD-diagnoosia), jouduin olemaan pari päivää töistä sairauslomalla, sillä maha oli niin kipeä ja löysällä. En keksinyt mitään muuta selitystä kyseiselle oireilulle kuin huumaava, kaiken mullistanut ihastuminen. Myös tavallisesta ruokailurytmistä poikkeaminen saa pakin hetkeksi sekaisin, ihan sama mitä olen syönyt. Nämäkin seikat siis vaikuttavat – yksilöllisesti.  

Onneksi vertaistukiryhmiä kuitenkin on. Olen varma siitä, että moni hyvinvointiin ja terveyteen liittyvä menestystarina on saanut alkunsa kanssasisaren tai -veljen omakohtaisesta oivalluksesta. Peräänkuulutan vain kriittistä otetta ja uskallusta kokeilla. Sinulle se paprika voi sopia.