Nina Eriksson

J-pussiongelmia

13.11.2018

Kysyjää askarruttavat toistuvat antibioottikuurit J-pussitulehdukseen ja kuumeilu myös kuurin aikana. Olen vastannut samankaltaisiin kysymyksiin otsikoilla J-pussitulehdus (14.08.2018) ja J-pussitulehdus ja kipu (31.08.2018). Nämä voi lukea selaamalla, kun ensin klikkaa sivun alalaidasta kohtaa ”Vanhemmat artikkelit” tai kirjoittamalla hakusana sivun ylälaidan ”Etsi vastauksia jo kysyttyihin kysymyksiin” -laatikkoon.
J-pussitulehdus voi valitettavasti joskus olla niin hankalaoireinen kuin -hoitoinenkin. Toistuvat ja joskus pitkäaikaisetkin antibioottikuurit ovat tavallisin hoitomuoto, mutta jos näille ei saada vastetta tehostetaan hoitoa yksilöllisesti valitusti. Jos kuumeilua esiintyy antibioottihoidosta huolimatta ja yleensäkin J-pussitulehduksen yhteydessä, suosittelen ehdottomasti yhteydenottoa hoitavaan lääkäriin ajatellen komplikaatioiden (esim. fisteleiden, paiseiden, Crohnin taudin) poissulkua ja etenkin diagnoosin varmistusta – onko kuumeilun takana jokin kokonaan muu syy?