Ravitsemusterapeutti Kaisa Seppänen | Reunapaikka

Kaisa Seppänen

Joulu(ruoka)stressiä?

09.12.2019

Tähän aikaan vuodesta monen mielessä ja ravitsemusterapeuttien vastaanotoillakin pohditaanjoulunajan ruokailuja. Monia mietityttää ja aiheuttaa stressiä muiden joulujärjestelyjen lisäksi miten siitä joulusta taas ”selviää” ruoan suhteen. Pelkona on lihominen joulun aikana, jotkut jopa puhuvat ”joulukiloista”. Mutta ovatko joulu ja joulunajan ruokailut ongelmallisia painonhallinnan tai terveyttä edistävän ruokavalion kannalta? 

Ehkäpä ensin on hyvä miettiä mitä joulunaika ja joulunajan herkuttelu kenellekin tarkoittavat. Kestääkö sinun joulusi ruokailujen näkökulmasta ensimmäisistä pikkujouluista loppiaiseen asti eli 1,5 kuukautta? Vai alkaako joulu jouluaattona ja päättyy tapaninpäivänä eli kestää vain muutaman päivän? Näissä on suuri ero. Painonhallinnan kannalta ei ole väliä mitä syöt muutamana päivänä vuodessa, mutta jos herkuttelukausi kestää yli kuukauden, on sillä tietenkin jo merkitystä. Oleellista siis olisi syödä terveyttä edistävästi yleisesti, jolloin joukkoon mahtuu hyvin myös muutamia herkuttelupäiviä esimerkiksi juhlapyhien yhteydessä. Hyvä on myös pohtia yleisesti, että ovatko viikonloput tai juhlapäivät herkuttelupäiviä eli herkuttelua aamusta iltaan vai sisältävätkö ne vain muutamia herkutteluhetkiä. 

Useimmilla ihmisillä on jouluna vapaata töistä ja harrastukset tauolla. Näin ollen jouluna olisi kerrankin erinomainen mahdollisuus syödä rauhassa ja todella nauttia ajan kanssa ruoasta ja ruokaseurasta. Kun syö hitaasti, ehtii vatsakin viestittää aivoille olevansa täynnä tarpeeksi ajoissa eikä vasta sitten kun on ähky. Näin ollen syödyt ruokamäärätkin pysyvät helpommin kohtuullisina. Rauhallinen syöminen ja kohtuulliset annoskoot edesauttavat myös IBD-suolta voimaan mahdollisimman hyvin. 

Joulupöydät perinteisesti notkuvat erilaisia ruokia eli ”on äiti laittanut kystä kyllä”. Lisäksi on tarjolla monenlaisia jälkiruokia ja joululeivonnaisiakin löytyy vaikka millä mitalla. Kun tarjolla on monenlaisia vaihtoehtoja, tulee ruokaa otettua lautaselle kaiken kaikkiaan enemmän ja kylläisyyden tunne tulee myöhemmin kuin yhtä lajia syödessä. Saman ilmiön huomaa yleisestikin erilaisissa buffetpöydissä ruokaillessa. Syömisen hallintaa voi auttaa jo tämän asian tiedostaminen etukäteen, jolloin voi kiinnittää huomiota siihen, että ottaa lautaselle vain pienet määrät erilaisia ruokia ja kuulostelee tavanomaistakin tarkemmalla korvalla kylläisyyden tunnettaan. Santsikierroksella voi ottaa lisää vain paria lajia, jotka olivat ehdottomia suosikkeja eikä kaikkea vain tavan vuoksi. Lautaselle voi myös ensiksi valita kasviksia, jolloin muille eli usein enemmän energiaa sisältäville ruoille jää vähemmän tilaa. 

Monilla läheisilläsi voi myös olla tavoitteena terveelliset elämäntavat ja he voivat kamppailla painonhallinnan ja kohtuullisen herkuttelun kanssa. Mitäpä jos siis tänä vuonna ostaisitkin heille joulumuistamiseksi jotain muuta kuin suklaarasioita? Näin ollen moniin koteihin ei kertyisi suklaita tai muita herkkuja vielä joulun jälkeenkin syötäväksi kasoittain. Läheistä voi muistaa myös monilla erilaisilla aineettomilla lahjoilla aina raaputusarvoista siivouslahjakortteihin asti. Ne varmasti ilahduttavat lahjansaajaa enemmän kuin Fazerin siniset tai piparipakkaukset. 

Tulehduksellisia suolistosairauksia ajatellen joulunaikana on hyvä muistaa omat mahdolliset ruokarajoitteet ja syödä niiden sallimissa rajoissa, jotta joulu ei kuluisi vatsakivuista kärvistellessä tai vessassa rampatessa. Jos tietää jonkun ruoan aiheuttavan ongelmia suurissa määrin syötynä, kannattaa myös jouluna muistaa syödä sitä kohtuudella, vaikka se olisikin erityistä herkkua. Jos suuntaat joulunviettoon vieraisiin joulupöytiin, kannattaa omista ruokarajoitteistaan kertoa rohkeasti ruokahankinnoista vastaaville, jotta sinullekin löytyy sopivaa syötävää. Yksi hyvä vaihtoehto on myös tarjoutua tuomaan osa ruoista itse, jos siihen on mahdollisuuksia, jolloin voi valita myös itselleen sopivia vaihtoehtoja.